1402/11/18

بررسی عملکرد سایپا اطلس | آیا اطلس با قیمت تقریبی 400 میلیون ارزش خرید دارد؟

سایپا اطلس، جدیدترین محصول شرکت سایپا است که با معرفی به عنوان فیس لیفت نسل جدید، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قیمت غیرمنطقی تعیین شده توسط شورای رقابت برای این محصول جدید، انتقادات زیادی را به سمت این شرکت جلب کرده است.

بر اساس گزارش ها و اطلاعات منتشر شده ، پس از ۴ ماه از شروع پیش‌فروش اطلس G، مشتریان متوجه شده‌اند که باید حدود ۳۴۴ میلیون تومان را برای این محصول جدید سایپا، به‌عنوان هزینه‌های جانبی و مالیات، پرداخت کنند. این عدد باعث می‌شود اطلس G، به‌عنوان نسل جدید فیس لیفت کوییک، نسبت به خودروهایی مانند رانا پلاس و پژو ۲۰۷ که با موتور TU5 مجهز شده‌اند، قیمت بسیار بیشتری داشته باشد.

اطلس G؛ گران‌تر از ۲۰۷، رانا و حتی پژو پارس

قیمت اطلس G و چهار محصول دیگر سایپا در شهریور امسال مشخص شد. شورای رقابت بعد از ماه‌ها تاخیر، قیمت اطلس G که اردیبهشت امسال اولین بار از طریق سامانه یکپارچه برای پیش‌فروش به بازار عرضه شد، را دقیقاً ۳۴۴ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان اعلام کرد. به این عدد، هزینه‌های مالیاتی و جانبی هم افزوده می‌شود و قیمت اطلس G در کارخانه به مرز ۴۰۰ میلیون تومان ارتقا می‌یابد.

 

با توجه به این عدد، اطلس G به‌عنوان گران‌ترین محصول سایپا در کارخانه تلقی می‌شود و باعث می‌شود قیمت آن از مدل‌هایی مانند ۲۰۷ دستی، رانا و حتی نسخه‌های سدان از پژو پارس بالاتر باشد. به‌عنوان مثال، پژو ۲۰۷ دستی تیپ ۵، که گران‌ترین تیپ این خودرو است، در کارخانه با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های جانبی با قیمت ۳۴۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالی که پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU۳، که ارزان‌ترین تیپ این خودرو است، با قیمت ۳۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

رانا پلاس با سقف‌شیشه که گران‌تر از نسخه‌های سقف فلزی است، قیمت کارخانه‌ای ۳۴۳ میلیون تومان دارد و گران‌ترین نسخه پژو پارس که با موتور XU۷P سفارش داده می‌شود، با قیمت ۳۲۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این امر باعث می‌شود حداقل انتظار مصرف‌کنندگان از اطلس G این باشد که در بخش فنی و امکانات رفاهی نسبت به مدل‌های معرفی شده، بهتر و پیشرفته‌تر باشد. اما ما همچنان باید بررسی کنیم که این محصول جدید سایپا چه خصوصیاتی دارد.

 

اطلس G؛ تقریبا همان کوییک

اطلس اساسا یک فیس‌لیفت از مدل کوییک است که در بخش فنی  تفاوت چشم‌گیری با آن ندارد. منتظریم که سایپا از موتور بهبود یافته‌ای به نام مگاموتور به‌عنوان موتور اصلی اطلس استفاده کند که در واقع در بعضی جنبه‌ها باعث افزایش تقریباً شش درصدی قدرت و ارتقا پنج درصدی گشتاور موتور نسبت به کوییک می‌شود. از طرف دیگر، انتظار می‌رود که مصرف سوخت اطلس با استفاده از این موتور ۱.۵ لیتری، در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود دودهم لیتر کمتر از میزان مصرف سوخت کوییک باشد؛ همین. مشخصات فنی اطلس نشان می‌دهد که حداکثر گشتاور خروجی و قدرت موتور آن به‌ترتیب ۱۳۷ نیوتن‌متر و ۹۰ اسب‌بخار خواهد بود. این دو عدد برای پژو ۲۰۷ تیپ ۵ که در کارخانه یکی از رقبای اقتصادی اطلس است، به‌ترتیب ۱۴۲ نیوتن‌متر و ۱۰۵ اسب‌بخار است. رانا پلاس هم که با پیشرانه مشترک با ۲۰۷ راهی بازار می‌شود، همین شرایط را دارد و موتور پژو پارس هم لااقل از نظر عملکرد جلوتر از موتور اطلس است.

اطلس G؛ بدون فرمان الکتریکی و سرعت‌مندساز

اطلس G در حالی که در مقایسه با رقبای اقتصادی خود گران‌تر به فروش می‌رسد، در بخش امکانات رفاهی تقریباً هیچ امکانات اضافی ندارد. همانطور که ایران‌خودرو با معرفی ۲۰۷ تیپ ۵ از امکاناتی مانند کروز کنترل  چشم‌پوشی کرد و در رانا پلاس نیز هیچ اشاره‌ای به این امکانات نیست، اطلس G بدون کروز کنترل به بازار عرضه می‌شود. اطلس G همچنین از فرمان الکتریکی برخودار نیست و مانند بسیاری از مدل‌های قبلی سایپا با فرمان هیدرولیک به بازار عرضه می‌شود. اطلس G علاوه بر این قابلیت‌ها، با قیمت تقریباً ۳۴۴ میلیون تومانی که در کارخانه دارد، نسخه فول‌آپشن نیست و انتظار می‌رود سایپا در آینده به اطلس E بپردازد. اطلس G در مقایسه با اطلس E از امکاناتی مانند کیلس‌استارتر، صندلی برقی، گرم‌کن صندلی و سنسور‌های باران و تشخیص نقطه‌کور محروم است، اما قیمتی که شورای رقابت برای آن تعیین کرده باعث می‌شود از رقبایی مانند رانا، ۲۰۷ و حتی پژو پارس گران‌تر به فروش برسد.

 

نظرات کاربران